1 Mart 2014 Cumartesi

AB Yasalarına Göre Rootlama İşlemleri Garantiyi Sona Erdirmiyor

'Telefonumu ya da tabletimi rootlarsam ürünün garantisi sona ermiş olur mu?' sorusu Android cihaz satın almış olan teknoloji meraklıları tarafından çok sık tekrarlanan bir soru. Her ne kadar bu sorunun Türkiye'deki hukuki çerçeveyi esas alan net bir cevabını veremesem de işin Avrupa Birliği ayağında son okuduklarıma dayanarak rootlama işleminin ürün garantisini delmediğini söyleyebilirim.
FSFE (Avrupa bağımsız yazılım vakfı) rootlama işlemlerinin ürün garantileri üzerindeki etkisi üzerine çok sıkı bir araştırma yaptıktan sonra satın alınan Android cihazların rootlama işlemine tabi tutulmuş olsalar bile kullanıcıları tarafından garanti süresinin sonuna kadar satın alım sözleşmesindeki şartların kapsamındaki zararların telefasi için satıcı firmaya başvurma hakkı olduğunu ortaya koydu. Bu noktada satışı yapan firmanın; kullanıcının garantiye dayanarak başvurudaki zararın yazılım değişikliğinden  (yani rootlama işlemlerinden) kaynaklandığını ispatlayabilmesi gerekiyor ki bu teknik olarak gerçekten çok zor. Bu arada satıcı firmanın bu tip bir iddiayı ürünü sattıktan sonraki 6 ay içerisinde yapması gerektiğini belirtmem gerekiyor.

Teknolojinin hızlı gelişimine gecikmeli ve de oldukça yavaş cevap veren hukuk sisteminin içerisinde yer alan esnekliklerin çoğu zaman tüketicilere kıyasla elleri çok daha güçlü olan üretici ve firmaların tercihlerine göre kullanıldığı gerçeğini hatırlatarak bu yazıya konu olan rootlama işleminin garantiyi delmemesi mevzusunun Avrupa Birliği Ülkeleri'ndeki ticari hayatı düzenleyen Avrupa Komisyonu'nun belgeleri üzerinde yapılan araştırmaya dayandığının altını çok kalın bir şekilde çizmek isterim.
Rootlama işleminin garanti üzerindeki etkisinin Türk Bilişim Hukuku uzmanları tarafından da ayrıntılı bir şekilde  ele alınmasını umuyorum. Tabi bu arada okuyucularımızın konu ile ilgili bildiklerini yorumlarıyla paylaşmaktan çekinmemeleri gerektiğini hatırlatırım.

Disqus Yorumları Yükle

0 yorum